UKK

Jätä oma kysymyksesi.

Kategoriat:

aikataulu      Hannukainen Mining      Hannukainen mining kaivos      kaava      kaivospiiri      kannattavuus      kuljetin      kuljetus      kulta      kupari      louhinta      maisema      maisemointi      malmi      matkailu      melu      pohjarakenne      pöly      rikastus      räjäytykset      räjäytys      sivukivi      sulkeminen      talous      toiminta      työvoima      tärinä      uraani      valo      vesi      ympäristö      ympäristölupa     

Usein kysyttyä

Monellako autolla melu- ja pölymallinnokset ovat tehty?


Vastaus

Automäärät ovat mallinnettu melumallinnokseen kymmenen autoa/reitti. Reittejä on tuotannon aikana useita. Pölymallinnoksessa on käytetty viisi autoa läjitysaluetta kohden.

Miksi melumallinnoksessa ei ole esitetty kippauspaikkaa läjitysalueen pohjoispuolelle?


Vastaus

Kippauspaikka on laitettu pahimman tilanteen mukaisesti lähimmäksi asukkaita, jotta saadaan pahin mahdollinen tilanne mallinnettua.

Miten käy porotalouden?


Vastaus

Olemme tehneet mittavaa yhteistyötä alueen porotalouden edustajien kanssa: olemme suunnitelleet muun muassa kuljettimen reittiä porojen ikiaikaisten polkuja kunnioittaen, jotta emme jättäisi vaikutusta niihin.

Miten käy husky-yrittäjille? Uskaltavatko valjakkokoirat enää liikkua Ylläksellä, jos maa tärisee ja ilma pölisee?


Vastaus

Valjakkokoirat tottuvat jo pennusta alkaen Kolarin elämään ja ääniin, esimerkiksi moottorikelkkoihin. Tärinä ja pölyhaitat ovat jäämässä mahdollisimman pieniksi, joten niillä tuskin on vaikutusta niinkin herkkien eläinten, kuten koirien, elämään.

Miten käy alueen matkailuimagolle? Jo nyt matkailuala on herännyt hanketta vastustamaan.


Vastaus

Uskomme, että Kolarin kuntaan mahtuu useita elinkeinoja tulevaisuudessakin. Olemme tehneet alusta alkaen yhteistyötä matkailualan edustajien kanssa, ja kartoittaneet yhdessä meidän kummankin kannalta parhaat ratkaisut. Esimerkkinä matkailun ja teollisuuden toisiaan tukevasta vaikutuksesta on alueen junarata: kaivosta varten aikanaan rakennettu junarata palvelee tällä hetkellä enemmän turisteja kuin teollisuutta. Rataan tulevat parannukset, mahdollisesti sähköistys, auttavat jatkossa myös matkailun tarpeita.

Kuinka paljon hankkeesta aiheutuu rekkarallia ympäri pitäjää?


Vastaus

Rekkarallin haitat päädyimme poistamaan liki tyystin: korvaamme rekat kahdeksan kilometriä pitkällä kuljettimella. Kuljettimien käytöstä on hyvää kokemusta esimerkiksi siltä osin, että niillä vältetään liikenneturvallisuutta heikentävät vaaratilanteet, liikenteen melu ja pöly. Katettu kuljetin vie kiviaineksen kaivokselta rikastamolle keskellä metsää. Parhaalla käytettävissä olevalla teknologialla minimoidaan melu- ja pölyhaitat mahdollisimman pieniksi. Kuljettimen reitti on suunniteltu huolella muun muassa paikallisten paliskuntien eli porotalouden edustajien kanssa, jotta porojen luonnolliset reitit eivät vaarantuisi. Valmiit rikasteet lähtevät rautateitse, ei rekoilla.

Kuinka pitkälle räjäytykset kuuluvat? Kuinka paljon niitä on?


Vastaus

Teemme kaikkemme, että räjäytysten haitat jäävät mahdollisimman pieniksi: tukeudumme uusimpaan teknologiaan, jolla minimoidaan räjäytysten melu- ja pölyhaitat sekä turvallisuusriskit. Lisäksi räjäytykset keskitetään vain tietyille ajankohdille, jolloin tehdään kerralla mahdollisimman ison kentän irroitus. Noista ajankohdista viestitään huolellisesti ja ne vakiinnutetaan niin, että ympäristössä pystytään varautumaan niihin. Räjäytyksiä on tuotannon aikana 1 – 2 kertaa viikossa päiväsaikaan.

Miten kaivos vaikuttaa maisemaan? Kuinka paljon kaivos levittää pölyä ympäristöön?


Vastaus

Olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että kaivos vaikuttaisi maisemaan mahdollisimman vähän. Teknisesti vaikutuksia pyritään minimoimaan esimerkiksi siten, että kaivoksella louhitaan lohkoissa. Lisäksi kaivoksen sijoittuminen tyypillisesti runsaslumiselle alueelle auttaa pölyhaittojen minimoinnissa: lumi sitoo pölyä ja peittää haittaääniä. Sulavan veden saamme puhdistettua keväällä kaivosalueella.

Kaivos perustetaan olemassa olevan kaivoksen alueelle, josta toiminta siirtyy vaiheittain kauemmaksi Hannukaisen kylästä. Ensimmäisen 10 v aikana vain puolet kaivospiirin alueesta on tuotantokäytössä ja loput luonnontilassa. Toiminta-alueiden kartoista on 2 versiota , 0-10v ja 10-20 v. joissa konkreettisesti tämä näkyy. Katso nämä kartat nettisivujen Galleriasta.

Mihin kohtaan kaivos sijoittuu? Missä määrin se haittaa matkailua ja lähiasukkaita?


Vastaus

On ollut ilo työskennellä tässä vaiheessa kaivoksen rakentumista, missä pystyy vielä ottamaan hyvin huomioon ympäristön toimijoiden mietteet ja huolet: olemme tehneet suunnitelmia keskustellen ja olleet valmiita kompromisseihin, jotta saavuttaisimme mahdollisimman hyviä ratkaisuja kaikkien kannalta. Esimerkkinä porotalous: Olemme rakentamassa kuljetinta, joka vie kiviainesta rikastamolle, ja jolla vältetään rekkarallin haitat. Tuo kuljetin rakennetaan niin, että se ei halkaise porojen luontaisia alueita ja kulkureittejä. Lisäksi kaivostoiminta rakennetaan niin, että siitä syntyy mahdollisimman vähän haittaa: uusimmalla ja parhaalla mahdollisilla teknologialla minimoidaan pöly- ja äänihaitat. Lisäksi kaivos rakennetaan niin, ettei se erotu maisemasta häiritsevästi.