UKK

Jätä oma kysymyksesi.

Kategoriat:

aikataulu      Hannukainen Mining      Hannukainen mining kaivos      kaava      kaivospiiri      kannattavuus      kuljetin      kuljetus      kulta      kupari      louhinta      maisema      maisemointi      malmi      matkailu      melu      pohjarakenne      pöly      rikastus      räjäytykset      räjäytys      sivukivi      sulkeminen      talous      toiminta      työvoima      tärinä      uraani      valo      vesi      ympäristö      ympäristölupa     

Usein kysyttyä

Northland oli varannut yli miljardi dollaria toiminnan käynnistämiseen. Te olette ilmoittaneet että tarve on 200-300M€, miten tämä menee yhteen?


Vastaus

Northlandin esittämä 1,15 miljardi dollaria sisälsi alueen kaikki hankkeet: 3 louhosta (Tapuli, Stora Sahavaara ja Hannukainen) $150M, 3 rikastamoa $400M ja 2 pelletöintitehdasta $600M. Jos tuosta summasta vähennetään Ruotsin louhokset ($100M), rikastamot ($250M) ja pelletöintitehtaat ($600M), niin päästään ilmoittamaamme hintaharukkaan, eli 200-300M€.

Miksi kaavoitettu alue on niin iso? Mistä syystä kaavassa on laitettu rautatie Ylläkseen asti?


Vastaus

Osayleiskaavassa oleva kaivosteollisuusalue on maakuntakaavassa varattu kaivostoiminnalle. Kaivospiiri määrittää kaivostoiminnalle varatun alueen, mikä on pienempi kuin kaava-alue. Osayleiskaavassa on huomioitu myös muita alueita, millä turvataan mm. maankäyttöä, virkitysalueita, rakentamista ja liikenteen tarpeita. Näin kaava tuo lisäarvoa alueelle. Maakuntakaavassa on myös varattu mahdollisuus jatkaa rautatietä Ylläkselle asti. Tämä ei kuitenkaan liity millään tavalla yhtiön toimintaan tai tarpeisiin, vaan on Lapin maakuntaliiton varaus turistiliikenteelle. Yhtiölle riittää rautatie Kolarista Rautuvaaraan. Tämä osuus on jopa pari kilometriä lyhyempi kuin vanha rautatie Rautuvaaralle.

Eikö rautamalmi ole liian köyhä? Onko kullan ja kuparin määrällä loppuen lopuksi mitään merkitystä?


Vastaus

Kullan ja kuparin talteenotto puhdistaa rautarikasteen. Tästä syystä saadaan melkein rikkivapaa rautarikaste, mikä on markkinoiden peruslaatua huomattavasti parempi tuote. Lisäksi kulta- ja kuparirikasteen tuotto kattaa noin puolet tuotantokustannuksista. 

Paljonko esiintymässä on malmia? Montako vuotta kaivos on toiminnassa?


Vastaus

Malmia on inventoitu tällä hetkellä olevan 20–30 vuodeksi 4-6 milj. tonnin vuosilouhintavauhdilla. Suunnitellulla kuuden miljoonan tonnin vuosilouhintamäärällä valmista rautarikastetta syntyisi n 2 milj. tonnia, kupari-kultarikastetta puolestaan n 40 000 tonnia.

Ollaanko kaivoksella todellisuudessa louhimassa uraania?


Vastaus

Kaivoksella louhitaan rautamalmia ja sivutuotteina saadaan kuparia ja kultaa. Suomessa uraania on kaikkialla maaperässä, rakennuksissa ja ihmisissäkin. Siten uraania on myös kaikissa kaivoksissa, mutta harvoin sitä on talteenotettavia määriä, edes sivutuotteena. Näin myös Hannukaisessa. Hannukaisessa uraanin liukenemiseen tarvitaan erittäin voimakas hapettuminen, mikä normaalissa kenttäolosuhteissa on epätodennäköistä. Lisätutkimuksia koskien esim. taustasäteilyä on tällä hetkellä käynnissä.

Kuinka paljon hankkeesta aiheutuu rekkarallia ympäri pitäjää?


Vastaus

Rekkarallin haitat päädyimme poistamaan liki tyystin: korvaamme rekat kahdeksan kilometriä pitkällä kuljettimella. Kuljettimien käytöstä on hyvää kokemusta esimerkiksi siltä osin, että niillä vältetään liikenneturvallisuutta heikentävät vaaratilanteet, liikenteen melu ja pöly. Katettu kuljetin vie kiviaineksen kaivokselta rikastamolle keskellä metsää. Parhaalla käytettävissä olevalla teknologialla minimoidaan melu- ja pölyhaitat mahdollisimman pieniksi. Kuljettimen reitti on suunniteltu huolella muun muassa paikallisten paliskuntien eli porotalouden edustajien kanssa, jotta porojen luonnolliset reitit eivät vaarantuisi. Valmiit rikasteet lähtevät rautateitse, ei rekoilla.

Miten kaivos vaikuttaa maisemaan? Kuinka paljon kaivos levittää pölyä ympäristöön?


Vastaus

Olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että kaivos vaikuttaisi maisemaan mahdollisimman vähän. Teknisesti vaikutuksia pyritään minimoimaan esimerkiksi siten, että kaivoksella louhitaan lohkoissa. Lisäksi kaivoksen sijoittuminen tyypillisesti runsaslumiselle alueelle auttaa pölyhaittojen minimoinnissa: lumi sitoo pölyä ja peittää haittaääniä. Sulavan veden saamme puhdistettua keväällä kaivosalueella.

Kaivos perustetaan olemassa olevan kaivoksen alueelle, josta toiminta siirtyy vaiheittain kauemmaksi Hannukaisen kylästä. Ensimmäisen 10 v aikana vain puolet kaivospiirin alueesta on tuotantokäytössä ja loput luonnontilassa. Toiminta-alueiden kartoista on 2 versiota , 0-10v ja 10-20 v. joissa konkreettisesti tämä näkyy. Katso nämä kartat nettisivujen Galleriasta.

Mihin kohtaan kaivos sijoittuu? Missä määrin se haittaa matkailua ja lähiasukkaita?


Vastaus

On ollut ilo työskennellä tässä vaiheessa kaivoksen rakentumista, missä pystyy vielä ottamaan hyvin huomioon ympäristön toimijoiden mietteet ja huolet: olemme tehneet suunnitelmia keskustellen ja olleet valmiita kompromisseihin, jotta saavuttaisimme mahdollisimman hyviä ratkaisuja kaikkien kannalta. Esimerkkinä porotalous: Olemme rakentamassa kuljetinta, joka vie kiviainesta rikastamolle, ja jolla vältetään rekkarallin haitat. Tuo kuljetin rakennetaan niin, että se ei halkaise porojen luontaisia alueita ja kulkureittejä. Lisäksi kaivostoiminta rakennetaan niin, että siitä syntyy mahdollisimman vähän haittaa: uusimmalla ja parhaalla mahdollisilla teknologialla minimoidaan pöly- ja äänihaitat. Lisäksi kaivos rakennetaan niin, ettei se erotu maisemasta häiritsevästi.