UKK

Jätä oma kysymyksesi.

Kategoriat:

aikataulu      Hannukainen Mining      Hannukainen mining kaivos      kaava      kaivospiiri      kannattavuus      kuljetin      kuljetus      kulta      kupari      louhinta      maisema      maisemointi      malmi      matkailu      melu      pohjarakenne      pöly      rikastus      räjäytykset      räjäytys      sivukivi      sulkeminen      talous      toiminta      työvoima      tärinä      uraani      valo      vesi      ympäristö      ympäristölupa     

Usein kysyttyä

Northland oli varannut yli miljardi dollaria toiminnan käynnistämiseen. Te olette ilmoittaneet että tarve on 200-300M€, miten tämä menee yhteen?


Vastaus

Northlandin esittämä 1,15 miljardi dollaria sisälsi alueen kaikki hankkeet: 3 louhosta (Tapuli, Stora Sahavaara ja Hannukainen) $150M, 3 rikastamoa $400M ja 2 pelletöintitehdasta $600M. Jos tuosta summasta vähennetään Ruotsin louhokset ($100M), rikastamot ($250M) ja pelletöintitehtaat ($600M), niin päästään ilmoittamaamme hintaharukkaan, eli 200-300M€.

Löytyykö tosiaan Kolarista kaivostyöhön sopivia työntekijöitä?


Vastaus

Kaivoksessa työskentelevät ovat tavallisia ihmisiä: tarvitaan esimerkiksi kaivinkoneiden ja kuorma-autojen kuljettajia, prosessi- ja laboratoriotyöntekijöitä, mekaanikkoja, sähkömiehiä, toimistotyöntekijöitä, keittiöhenkilökuntaa ja siivoojia. Järjestämme työtehtäväkohtaisia koulutuksia, millä varmistetaan että kaikilla on tarvittava osaaminen työtehtävän suorittamiseen. Kolarilaisia on töissä muissakin kaivoksissa, joten tiedämme että osaajia löytyy paikallisistakin.

Eikö rautamalmi ole liian köyhä? Onko kullan ja kuparin määrällä loppuen lopuksi mitään merkitystä?


Vastaus

Kullan ja kuparin talteenotto puhdistaa rautarikasteen. Tästä syystä saadaan melkein rikkivapaa rautarikaste, mikä on markkinoiden peruslaatua huomattavasti parempi tuote. Lisäksi kulta- ja kuparirikasteen tuotto kattaa noin puolet tuotantokustannuksista. 

Eikö kaivoksen avaamiselle tarvita sosiaalinen toimilupa? Kuka päättää luvasta ja mitkä ovat kriteerit?


Vastaus

Sosiaalinen toimilupa perustuu kaivoshankkeen yhteiskunnalliseen hyväksyttävyyteen. Se ei ole varsinainen lupa mitä haetaan, vaan se ansaitaan. Sosiaalinen toimilupa ei ole itsestäänselvyys, vaan rakentuu pikkuhiljaa vuorovaikutuksen ja luottamuksen myötä ja pitää aktiivisesti ylläpitää koko toiminta-ajan aikana. Sosiaalinen toimilupa ei ole yksi absoluuttinen tila, vaan taso vaihtelee "siedättävän" ja "täyden tuen" välillä. Ansaitun sosiaalisen toimiluvan voi menettää jopa yön yli, jos luottamus jostain syystä katoaa.

Miten kaivoksen sulkeminen aiotaan toteuttaa? Varataanko maisemointiin rahaa alusta alkaen?


Vastaus

Ympäristöluvan haussa on jätetty sulkemissuunnitelma. Sivukivikasat peitetään ja rakennukset puretaan. Ympäristöluvan myöntämisen yhteydessä vaaditaan kaivosyhtiöltä iso vakuus, joka on kohdennettu nimenomaan sulkemiseen.

Kaivoksen lähikylästä kotoisin oleville Tapojärven veljeksille on kuitenkin erittäin tärkeää, että kaivoshanke toteutetaan, ja myös lopetetaan, luontoa ja ympäristöä mahdollisimman paljon kunnioittaen.

Samalla maisemoidaan myös aiemmin alueella olleen kaivostoiminnan jättämiä jälkiä.

Paljonko kaivokselle on tulossa työntekijöitä?


Vastaus

Hannukaisen kaivoksen arvioitu suora työllistävä vaikutus rakentamisvaiheessa on n. 400 – 600 henkilötyövuotta ja tuotannon aikana n. 300 henkilötyövuotta vuodessa. Tämän lisäksi kumpaankin vaiheeseen liittyy satoja alihankkijoita, unohtamatta työn taipumusta luoda uusia työpaikkoja: myönteisiä työllisyysvaikutuksia tulee siis olemaan myös esimerkiksi Kolarin ja Tornion palvelusektoreille.

Miten käy porotalouden?


Vastaus

Olemme tehneet mittavaa yhteistyötä alueen porotalouden edustajien kanssa: olemme suunnitelleet muun muassa kuljettimen reittiä porojen ikiaikaisten polkuja kunnioittaen, jotta emme jättäisi vaikutusta niihin.

Miten käy alueen matkailuimagolle? Jo nyt matkailuala on herännyt hanketta vastustamaan.


Vastaus

Uskomme, että Kolarin kuntaan mahtuu useita elinkeinoja tulevaisuudessakin. Olemme tehneet alusta alkaen yhteistyötä matkailualan edustajien kanssa, ja kartoittaneet yhdessä meidän kummankin kannalta parhaat ratkaisut. Esimerkkinä matkailun ja teollisuuden toisiaan tukevasta vaikutuksesta on alueen junarata: kaivosta varten aikanaan rakennettu junarata palvelee tällä hetkellä enemmän turisteja kuin teollisuutta. Rataan tulevat parannukset, mahdollisesti sähköistys, auttavat jatkossa myös matkailun tarpeita.

Kuinka paljon hankkeesta aiheutuu rekkarallia ympäri pitäjää?


Vastaus

Rekkarallin haitat päädyimme poistamaan liki tyystin: korvaamme rekat kahdeksan kilometriä pitkällä kuljettimella. Kuljettimien käytöstä on hyvää kokemusta esimerkiksi siltä osin, että niillä vältetään liikenneturvallisuutta heikentävät vaaratilanteet, liikenteen melu ja pöly. Katettu kuljetin vie kiviaineksen kaivokselta rikastamolle keskellä metsää. Parhaalla käytettävissä olevalla teknologialla minimoidaan melu- ja pölyhaitat mahdollisimman pieniksi. Kuljettimen reitti on suunniteltu huolella muun muassa paikallisten paliskuntien eli porotalouden edustajien kanssa, jotta porojen luonnolliset reitit eivät vaarantuisi. Valmiit rikasteet lähtevät rautateitse, ei rekoilla.

Miksi Tapojärvi Oy osti kaivoksen, kun se ei selvästi ole kannattava? Edellinen toimijahan meni konkurssiin.


Vastaus

Northlandin mediassakin esittämien tietojen mukaan toiminnan jatkon esteeksi muodostuivat emoyhtiön taloudelliset ongelmat, mitkä eivät mahdollistaneet toiminnan aloitusta. Esiintymä on rikas ja maailmanmarkkinahinnat ovat nousemassa, näillä näkymin juuri sopivasti silloin, kun olemme aloittamassa tuotantoa. Totta kai maailmanmarkkinahinnoissa voi tapahtua ennakoimattomiakin muutoksia, mutta me uskomme vakaasti valoisaan tulevaisuuteen Hannukaisen kaivoksella, minkä todistaa panoksemme hankkeeseen.